Home

Monday, 3 February 2014

Utilities!!!

Huhhhh....

Lelah, penat, tok cekak, dan macam2 lagi rase...hehe...

Sebut psal utilities ni, if xcukup kat dlm satu2 rumah tu, mmg naye...ape pon xbole...aku maksudkan air dan elektrik...kene ade due2 skali...xle salah satu...klu x, khoje mmg xleh nk jalan...hihi...ari ni skali lagi aku merempit meredah LDP dan Jalan Templer....kol 9 pg dh panaskan enjin motor...tekad di hati nak settlekan berkenaan utilities di Pangsapuri Subang Hijauan...dh 2 mggu sejak menang lelong xde kesempatan nk selesaikannya secepat mgkn...'mengembara' berbekalkan kata-kata semangat "di mana ada kemahuan, di situ ada Highway"....hua3....

Memula ke CIMB...keluarkan duet utk byr hutang kete kesayanganku kat Public Bank...due date 3hb...erkkk...nk byr semalam tp CIMB buat prob lak...die pon turut beraye cine...ahaks...hutang ni jgn memain...lewat byr, CCRIS dh xchumel...lps kluar drp public bank terus memecut laju mcm valentino rossi...tup tup timbul idea baru...idea asal sbnrnye nk pegi management office Pangsapuri tuh utk ty psal utilities...manela tau ade cara lain nk tukar nama n sambung bekalan air n elektrik...tapi tetibe terdetik di hati mase bawak motor...'better aku cube buat kat TNB Puchong dulu..kebetulan ade customer office service ade kat Bandar Puteri Puchong...apalagas....pusing balik wat u-turn...haha...sampai je kat sane tros amek nombor...tunggu dlm 5 minit...pastu kaunter pertanyaan panggil ty nk buat urusan ape...lps explain, YESSSSSS!!!!!...arghhh...bole apply tukar nama n sambung bekalan (padahal xpenah kene potong pon bile check dlm sistem...aku je memandai ckp...kikiki) bile check bil, XDE tunggakan...wowowowow...bertuah!!!! then isi borang n bayar RM300 utk cagaran + RM10 stamp duty + RM3 caj tukar nama....berlalu keluar dgn perasaan eppy..time kasih akak chumel yg sihat tuh krn membantu memudahkan urusan saye...kiki...

Pastu dlm kol 12 tghari merempit lak ke PJ...nak cube skali lagi kat Syabas PJ...smp sane tros pergi kaunter pertanyaan explain mcm sblm ni kat awek chumel yg menjage...die ckp 'xpe, u try dulu...lets kaunter yg decide"...xlame pastu nombor dipanggil...dpt penjage kaunter lelaki...mase bg docs bace2 ayat sket...hehe..then xplain kat die....so, die ckp ok....wahhhh...YESSSSSS buat kali kedua....tetibe terpikir, napela penjage kaunter yg dulu iaitu aweks chumel reject my application...mgkn die sengal kot nk berurusan lame ngan aku yg ensem nih...kiki...lurus bendul tol (xbaek tau ngate kat org..hehe)....so, just bayar RM100 and encik tu jgk ckp bil ni xpenah dipotong n XDE tunggakan...yahoooooo....pastu blk ke rumah utk smbhyg then pinjam kete adik pergi ke Pangsapuri tu....naik kete sbb bwk mop, baldi, vakum n toolbox....bwk kereta dgn perasaan yang gumbira....^_^

Sampai sane tros switch on kipas...xde pon....pastu tros call TNB buat kuiri...yg bestnye dlm mase sejam tros bdak die dtg check....sementara tggu sejam check air lak...xde pon...hehe...terpk nk pg management opis...so, turun bwh...jmp a gurl yg jage...ty die kat mane meter air umah aku...die pon bgtau, cube tgk batang paip yg kat luar tu bersambung ngan meter mane...bile aku check xde meter...hua3....mistake aku sbb xidentify awal...so, call plak syabas wat aduan...die ckp esok nk dtg tgk n pasang meter tuh....berbalik pd awek yg jge management opis tadi...aku pon menggatalkan diri ty psal maintenance fee...kot2 ade yg tertunggak....yahooo skali lagi...xde tunggakan...byrn dibuat sehingge bulan Dis 2013...pelik2...sapela yg byr????...tgk umah mcm dh lame xde org tinggal sbb tebal gile habuk....adoiii...SERAM plak....maintenance fee cuma RM20/bulan..yg tu termasuk cukai tanah...yg aku kene byr sendiri adalah cukai pintu (MBSA) dan indah water fee...satu episod lak nk kene jumpe pihak2 tu...adoiii...

Lepas sejam, org TNB pon dtg...tgk board...rupenye fuse box kene curi...then die pasang balik...yahooooo...elektrik dh ade.....so cepat2 vakum rumah....tp xcomplete sbb xde air nk mop...vakum mane yg bole jer...habuk still ade...then, pastu tukar tombol pintu...refer youtube for quick reference...yihaaaaa...menjadi....pintu dh ade tombol yang baru...hehehe....bakat yang tersembunyi terserlah lagikkkk...kikiki...pastu dlm kol 6 pm tros balik sbb dh xde ape nk wat...berabuk satu badan....

Step menguruskan utiliti bile masuk umah baru yg dh lame xdiduduki:
1) swicth on light/kipas/air...
2) if ade, ok...pg TNB/Syabas buat penukaran nama
3) if xde, tgk meter/fuse box...if xde meter/fuse box, amek gambar....
4) pg TNB/Syabas check status meter samada dh potong atau x..kdg2 meter/fuse box xde sbb kene curi
5) if bil xkene potong lagi, tunjuk gambar meter/fuse box td..so, nnt pandai2 la derang check...klu x nnt keje 2-3 kali mcm aku...amek pengajaran....
6) pas tukar name/sambung meter, switch on blk semua utiliti...klu dh ade, ok...klu xde call derang blk...pastu pandai2la...hehehe

Itulah ceritanya pada hari ini....double triple luck Allah berikan...Alhamdulillah...tp disusuli dgn sedikit bad luck utk belajar pengalaman baru arini...i like....^_^

Gambate!!!    

No comments:

Post a Comment